Home > Communicatieproblemen bij elektronische aangifte
Let 
 op! Om vanuit SnelStart te kunnen 
 communiceren met de belastingdienst en KPN moeten onderstaande poorten 
 open staan. 
 Wanneer u een router gebruikt dienen deze poorten op de router opengezet 
 te worden.
. 389:  LDAP (Directoryserver KPN) ldap://directory.kpn.nl 
 -> voor ontvangen van berichten van Diginotar 
. 
  25 of 587:  SMTP smtp.bapi.belastingdienst.nl -> voor 
 versturen van berichten vanuit SnelStart
. 10 en 143:  IMAP en POP server mail.bapi.belastingdienst.nl -> 
 voor ontvangen van berichten van belastingdienst
Wanneer er bij de Elektronische BTW-aangifte 
 of ICL/ICP-aangifte communicatieproblemen zijn bij het e-mailverkeer met 
 de belastingdienst kunt u onderstaande test uitvoeren. 
Deze test gebeurt buiten SnelStart om.
Controleer eerst in SnelStart welke poort 
	 er gebruikt wordt voor verkeer naar de belastingdienst. 
	U kunt dit vinden bij Programma, Btw-aangifte 
	 onder de knop Elektronische aangifte instellingen bij Poort 
	 voor mailverkeer. Dit is 
	 poort 25 óf poort 587.
Nu kunt u SnelStart sluiten of minimaliseren.
	 
In Windows klik u linksonderin op Start en vervolgens op Uitvoeren. 
	Bij Openen: 
	 vult u n.a.v. de gebruikte poort één van onderstaande commando's in:
telnet smtp.bapi.belastingdienst.nl 25
telnet smtp.bapi.belastingdienst.nl 
		 587
		 
Klik hierna op OK.
	 
Indien op deze manier een verbinding tot stand kan worden gebracht, dan meldt de mailserver zich met een tekstregel in telnet. Voorbeelden van een dergelijke tekstregel zijn:
220 smtp.abc.nl SMTP/smap Ready
220 smtp.xyz.nl ESMTP Service Ready
Krijgt u in telnet een dergelijke 
 melding, dan moet er vanuit SnelStart ook een verbinding te maken zijn. 
 
Connectieproblemen moeten dan worden gezocht in bijvoorbeeld een verkeerde 
 username of wachtwoord binnen SnelStart.
Als er in telnet een foutmelding Verbinding mislukt of Connection not authorized verschijnt, dan is er een probleem om vanaf de PC te communiceren met de server van de Belastingdienst.
In dit geval zit het probleem 
 niet binnen SnelStart. Mogelijke oorzaken zijn dan het gebruik van beveiligingstools 
 die de verbinding tegenhouden, zoals een firewall, proxy server of een 
 router. 
Als dit probleem optreedt is het raadzaam om de beheerder of een netwerkspecialist 
 te raadplegen.
Bij de aanvraag van een certificaat bij KPN worden er automatisch twee e-mails (digitale requests) naar KPN verstuurd over poort 25 (of 587) en poort 389. Als deze e-mails niet worden verstuurd is uw aanvraag niet volledig en wordt deze niet in behandeling genomen.
U kunt de poorten met Telnet testen (zoals hierboven beschreven).