Home > Periode uitwisseling algemeen
Periode uitwisseling algemeen
Dit is de beste methode om uw administratie door uw accountant te laten 
 controleren. Op onze site treft u een grote hoeveelheid adressen 
 aan van de accountants die de SnelStart!software kunnen ondersteunen. 
 
Historie zichtbaar: wat is de laatst uitgevoerde actie van de gebruiker?
Rechtsboven in het venster Programma, Periode uitwisseling is altijd 
 de historie zichtbaar. De laatste mutatie wordt bovenaan getoond. 
Via onderstaande linken treft u een aantal voorbeelden van vensters aan: 
 
Hoe werkt het?
	- De gebruiker exporteert via het menu Programma, 
	 Periode uitwisseling, Een periode naar de accountant exporteren 
	 alle gegevens die nodig zijn naar de accountant. 
	Deze gegevens (zoals mutaties, klant-, leverancier- en grootboekrekeninggegevens) 
	 worden in een export-bestand met de extensie .SSC  opgeslagen. 
	 
	Vervolgens stuurt de gebruiker dit op de door hem gewenste wijze naar 
	 de accountant verstuurd: bijvoorbeeld  via mail of usb-stick.
	
	 
	- De accountant kan na het importeren via het menu Administratie, 
	 Periode van cliënt importeren de gegevens van dit .SSC-bestand 
	 controleren en muteren. 
	Tip! Let erop tot en met welke 
	 datum is geëxporteerd: als dit tot en met 1 januari is dan zal het 
	 de bedoeling zijn dat de accountant de jaarafsluiting doet. 
	
	 
	- De accountant stuurt deze gewijzigde gegevens weer  via Administratie, Periode naar cliënt exporteren naar de gebruiker als een .SSA-bestand.
	
	 
	- De gebruiker leest het .SSA-bestand weer in via het menu Programma, Periode uitwisseling, Periode 
	 van accountant inlezen. 
	Er vindt een controle plaats of het wel dezelfde periode betreft als 
	 die is verzonden. Als dit het geval is worden de gewijzigde gegevens 
	 van de boekhouder ingelezen in de administratie: hierdoor worden ook 
	 de mutaties van de actuele periode behouden! 
Let op! Bovenstaande volgorde 
 dient altijd gehanteerd te worden bij het uitwisselen van gegevens met 
 de accountant.
          Wordt deze 
 volgorde verbroken - bijvoorbeeld door de export 
 op te heffen - dan kan de reeds geëxporteerde periode niet meer 
 ingelezen worden. 
           Al het 
 werk van de accountant is dan voor niets geweest!
 
Wat zijn de voordelen boven een normale back-up?
	- De gebruiker kan doorwerken in de actuele 
	 periode - ná de einddatum van de te controleren periode - met 
	 boekhouden en factureren; deze gegevens worden naderhand samengevoegd.
 
	- Er zijn geen problemen met inlezen van de back-up vanwege een ander 
	 type database: er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de MDB-database 
	 of een SQL-database. 
 
	- U vermijdt het inlezen van een verkeerde backup/periode en vermindert 
	 daardoor het risico op doorwerken in een verkeerde administratie.
 
	- Het bestand kan alleen door een accountant worden ingelezen en 
	 is niet voor derden inzichtelijk. 
 
Welke "beperkingen" ontstaan er?
	- De gebruiker kan nieuwe klanten en leveranciers aanmaken maar de 
	 accountant niet. 
 
	- Totdat de periode is ingelezen kan de gebruiker geen nieuwe grootboekrekeningen 
	 aanmaken - uw accountant kan dit echter wel. 
 
	- Afhankelijk van uw keuze
 
	
		- bij exporteren van de periode kan één van beiden de BTW-aangifte 
		 doen. 
 
		- bij de exportdatum "tot en met" is het mogelijk voor 
		 de gebruiker of de accountant om de jaarafsluiting te doen.
		 
	
 
Let op! Een reeds gecontroleerde 
 periode blijft geblokkeerd, tenzij u doelbewust dit opheft: dan heeft 
 uw boekhouder de volgende periode dubbel werk. 
Dit zal dan ook meer administratiekosten met zich meebrengen.